YUNUS 12 |
وَإِذَا
مَسَّ الإِنسَانَ
الضُّرُّ
دَعَانَا
لِجَنبِهِ أَوْ
قَاعِداً
أَوْ
قَآئِماً
فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ
ضُرَّهُ
مَرَّ كَأَن
لَّمْ
يَدْعُنَا
إِلَى ضُرٍّ
مَّسَّهُ
كَذَلِكَ
زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ
مَا
كَانُواْ
يَعْمَلُونَ |
12. İnsana bir sıkıntı
gelip çattığında, yanı üzereyken, otururken veya ayakta iken Bize dua eder.
Fakat Biz, onun sıkıntısını giderdiğimiz zaman, sanki kendisine dokunan bir
sıkıntı için Bizi çağırmamış gibi geçer gider. İşte haddi aşanlara işledikleri
böylece süslü gösterilir.
"İnsana bir sıkıntı
gelip çattığında yanı üzereyken" buyruğunda sözü edilen
"insan"dan kastın, kafir olduğu söylenmiştir. Bir diğer görüşe göre
ondan kasıt, müşrik olan Ebu Huzeyfe b. el-Muğire'dir. Ona darlık, sıkıntı ve
zorluklar isabet edince, "yanı üzereyken" yani, yanı üzere yatıyorken
"otururken veya ayakta iken Bize dua eder." Burada bütün hallerinde
dua ettiği kastedilmektedir. Çünkü insan, genelde bu üç halden birisinde
bulunur.
Kimisi de şöyle
demektedir: Önce yanı üzere olandan söz etmesi, çoğunlukla darlık ve sıkıntı
içerisinde bulunan kişinin bu halde daha ağır bir durumda oluşundan dolayıdır.
O bakımdan bu durumdaki kişi daha fazla dua eder, duadaki gayreti daha
ileridir. Bundan sonra oturan, ondan sonra da ayakta bulunan gelir.
"Biz onun
sıkıntısını giderdiğimiz zaman" bu sefer küfrü üzere devam eder, şükretmez
ve öğüt almaz.
Derim ki: Bu, muvahhid
fakat iyiliklerine de günah karıştıran çoğu kimsenin niteliğidir. Böyle bir
kimse sıhhatine kavuştu mu, önceki masiyetlerini işlemeye devam eder, gider. O
bakımdan ayet-i kerime kafir olanı da olmayanı da kapsamına alır.
"Sanki ... Bizi
çağırmamış gibi geçer gider." el-Ahfeş der ki: Buradaki; "Gibi"
kelimesi şeddeli; (...)'in kendisidir, "nun"un şeddesi kaldırılarak
sakin okunmuştur. 'Sanki o ... " anlamındadır. Daha sonra el-Ahfeş şu
beyiti nakleder: "Vay, demek malı olan sevilir Fakir düşen de darlık
içindekinin yaşayışı ile yaşar gibidir."
"İşte haddi
aşanlara işledikleri böylece süslü gösterilir." Yani, bela esnasında dua,
rahatlık esnasında da yüzçevirmek bu kişiye nasıl süslü gösterildi ise,
müşriklere de küfür ve masiyet türünden amelleri böylece süslü gösterilir. Bu
süslü göstermenin Allah tarafından yapılması da mümkündür, şeytan tarafından
süslü gösterilmesi de mümkündür. Şeytanın saptırması ise, küfre davet etmesi,
çağırmasıdır.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN